Verdens hurtigste rendegraver

• november 29, 2017
Hvor-hurtig-er-verdens-hurtigste-rendegraver_1-960x600

JCB GT rendegraveren er nu officielt verdens hurtigste rendegraver. Rendegraveren kan opnå en topfart på 116,82 km/t og Guinness Rekordbog har nu godkendt rekorden, som blev sat på den ikoniske Sydney Havnebro.

Rekordforsøget blev udført af uafhængige rekordkontrollanter. JCB GT skulle opnå en fart på 110 kilometer i timen for at blive godkendt.

Det er ikke første gang verden høre om JCB GT og dens hurtighed. Rendegraveren blev ligeledes demonstreret tilbage i 1999 ved Formel 1 på Australiens Grand Prix.

Det oprindelige formål

JCB GT blev oprindeligt designet til at skulle køre til motorsportsbegivenheder på dens baghjul. Siden JCB oprindeligt opfandt rendegraveren, har mere end 500.000 rendegravere forladt maskinbåndet, hvilket også er grunden til at JCB stadig er verdens mest solgte rendegraver på 14. år.
Den første JCB GT blev designet i 1988 og var fremstillet af aluminium og glasfiber og havde en V8 Chevy motor.

JCB i Danmark
I Danmark er Nicolaisen & Larsen A/S importør af JCB maskiner. Virksomheden har siden 1962 haft Entreprenør- og landbrugsmaskiner til salg og er en familieejet virksomhed. ”Vi er stolte over at være en del af JCB koncernen. De viser gang på gang at JCB maskiner kan mere og vil mere, og sammen udgør vi et godt team” Udtaler Adm. Direktør Morten Krusborg hos Nicolaisen & Larsen A/S.