Levering af elektriske JCB minigravere til LOXAM

By februar 13, 2020Pressemeddelelser
.

LOXAM har som de første i Danmark fået leveret 2 nye elektriske JCB minigravere.

De nye JCB 19C-1 E-Tec minigravere er udviklet til at arbejde inden for lukkede og bymæssige arbejdspladser, eller støj- og emissionsfølsomme miljøer. Maskinen tilbyder den samme kraft og styrke som sammenlignelige dieseldrevne maskiner, men producerer ingen udstødningsemissioner og kun en femtedel af støjen.

”At Loxam er først til at kunne tilbyde dette til vores kunder er jo fantastisk. Ikke kun at gravemaskinen er emissionsfri, men selve arbejdsmiljøet er helt fantastisk. At føreren ikke sidder i larm, dieselos og rystelser som ved en diesel maskine, gør at graveføreren har en meget bedre arbejdsdag. ” udtaler Frank Larsen, Teknisk Direktør, LOXAM.

Markedet bevæger sig mod elektriske maskiner

Siden lanceringen af de nye elektriske minigravere har den danske JCB forhandler Nicolaisen & Larsen A/S kunne mærke en stigende efterspørgsel efter elektriske maskiner.

”Vi får mange henvendelser på de nye elektriske minigravere både fra udlejningsbranchen og bygge- og anlægsbranchen. De elektriske maskiner åbner nogle helt nye muligheder i forhold til arbejdstider og arbejdsområder, da maskinerne er utrolig støjsvage og emissionsfri” udtaler Dennis Faurby, Markedschef, Nicolaisen & Larsen A/S.

Den udvikling har de også set hos LOXAM og har derfor valgt, at investere i de nye batteridrevne minigravere fra JCB.

”Ingen tvivl om at markedet flytter sig derhen med emissionsfri materiel og her kommer batteri drevne maskiner til at fylde en del. LOXAM står for fornyelse og følger udviklingen skarp og efter de første test af JCB batteri drevne minigravere, var vi slet ikke i tvivl om at vi skulle være de første til at kunne tilbyde disse maskiner til vores kunder. ” udtaler Frank Larsen, Teknisk Direktør, LOXAM.

Fokus på udvikling af ny generation af elektriske produkter

JCB har som de første producenter udviklet og lanceret en 2 tons batteridrevet minigraver. Minigraveren er udviklet på samme platform, som de velkendte dieseldrevet JCB 19C-1. Men i de nye JCB 19C-1 E-Tec er dieselmotoren skiftet ud med litium batterier.

JCB satsning på elektriske maskiner var også afgørende for valget af de nye minigravere.
”JCB har haft fingeren på pulsen og med deres produktion af denne maskine er de langt fremme i udviklingen. Og så hjælper det også at de med Nicolaisen og Larsen har et godt after sales service, hvor de er landsdækkende og kan hurtig rykke ud hvis vi har brug for hjælp.
Vi kender JCB og Nicolaisen og Larsen godt og har flere maskiner fra JCB”
udtaler Frank Larsen, Teknisk Direktør, LOXAM.

De nye minigravere kan bestilles med både 230V og 415V opladningsmuligheder, hvor maskinen kan lades op på kun 2,5 time på 415V. Maskinerne har en batterikapacitet til en normal arbejdsdag. Arbejdes der konstant og hårdt med maskinen rækker batterikapaciteten til 4-5 timer.

De nye minigravere er også omkostningseffektive. JCB-forskning viser, at omkostningerne til elektrisk opladning for JCB 19C-1E-Tec vil være 50 procent lavere end brændstofomkostninger for en sammenlignelig dieseldrevet maskine over en femårs periode. Ligeledes vil der være færre forbrugsstoffer og væsker, så serviceomkostningerne være op til 70 procent lavere end en traditionel dieselmaskine.

På billedet til overlevering af JCB 19C-1 E-tec – (venstre) Frank Larsen, Teknisk Direktør, LOXAM og Dennis Faurby, Markedschef, Nicolaisen & Larsen A/S.