Ekstra skub i udviklingen af miljøvenlige løsninger

By januar 3, 2022Pressemeddelelser

Artiklen er udarbejdet af maskinteknik – Maskinteknik

Maskinteknik har bedt en række af branchens fremtrædende aktører om at se tilbage på 2021 – og frem mod 2022. I dag COO Bo Nørgaard, Nicolaisen & Larsen A/S.

– Vi har lært at, ledningsnet til JCB maskiner forsinkes pga. at indiske kvinder er i COVID isolation. Eller at Mikrochips pludselig er blevet den mest kritiske komponent på en entreprenørmaskine. Eller et skib som støder på grund kan blokere den globale container transport i flere uger. Det siger COO Bo Nørgaard fra Nicolaisen & Larsen.

Han mener, det er skræmmende at se, hvor hurtigt forsyningskæder kan bryde sammen og hvordan dominoeffekten spreder sig helt til Ulfborg i form af mangel på maskiner.

– Vi har også lært at dommedagsprofetier udeblev og branchen generelt er kommet sikkert igennem krisen – og at vi endelig har maskiner på lager igen, siger han.

2021 var året hvor efterspørgslen på miljøvenlige entreprenørmaskiner begyndte at tage fart – især drevet at bygherrernes ønske om mindsket CO2-udledning kombineret med den teknologiske udvikling.

– JCB er ledende inden for elektrificering og hydrogen-baserede motorer. 2022 bliver året hvor vi vil fokusere endnu mere på miljøvenlige maskinløsninger. Til marts åbner vi Nordeuropas første og største kompetencecenter i Ringsted. Et center som vil tilbyde demonstration af JCB’s elektrificerede maskinprogram, rådgivning og træning, vi går all-in, fortæller Bo Nørgaard.